Chronische slapeloosheid

Artikel in Culemborgse Courant van 28 januari 2015

Mogelijke oplossing voor uw slapeloosheid

Een nacht slecht slapen, kent iedereen wel. Je bent de volgende dag moe, maar komt de dag wel door en gaat 's avonds vroeg naar bed, slaapt als een roos en de dag erna sta je niet meer stil bij die ene nacht slechte slaap. Maar wat gebeurt er als je de volgende nacht weer niet goed kunt slapen, en misschien de nacht daarna ook niet. Vervolgens houdt dit een aantal weken aan. Je raakt extreem vermoeid, je kunt je slecht concentreren op het werk, je bent snel geïrriteerd, je voelt je somber en misschien ook wel angstig over de nachten die gaan komen en over de toekomst. Je vraagt je af wat is er mis met mijn slaap-waakritme? Je zoekt informatie op het internet, maar door de hoeveelheid informatie zie je door de bomen het bos niet meer. Waar moet ik beginnen? Wat is van toepassing op mij? Wat zal werken? Uiteindelijk bel je de huisarts op, omdat het je teveel wordt, en hoopt dat deze het antwoord weet op je probleem. Die schrijft in de meeste gevallen slaapmedicatie voor.

Het krijgen van medicatie voelt wellicht als een opluchting. In het begin werkt het goed, maar uiteindelijk worden de effecten steeds minder sterk. En slaap je vaak weer net zo slecht als voor het gebruik van de slaapmedicatie. Daarbij heb je wellicht ook nog eens last van vervelende bijwerkingen. In je hoofd gaat, vaak onbewust, de gedachte rond dat je de slaapmedicatie nodig hebt voor een goede nachtrust. Je lichaam is er ook gewend aan geraakt vanwege het verslavende effect van slaapmiddelen. Of wanneer de slaapmedicatie nog effect heeft, komt de gedachte bij je op: Nu kan ik wel weer zonder. Maar de slaap wordt soms nog slechter, wanneer er gestopt wordt met de slaapmiddelen. Om deze redenen is het verstandiger om slaapmedicatie incidenteel te gebruiken, bijvoorbeeld één keer in de week of enkele keren in de maand.

Wist je dat je niet de enige bent die last heeft van dit probleem? Uit onderzoek is gebleken dat een kwart van de Nederlanders problemen heeft met in slaap vallen, doorslapen of te vroeg wakker worden. En dat maar liefst 10% langer dan drie maanden slaapklachten heeft, zodat er sprake is van chronische slapeloosheid (insomnie).

Het kan zijn dat je langs een slaapcentrum bent geweest, waar je één of meerdere nachten bent aangesloten aan technisch hoogwaardige apparatuur, om je slaap-waakpatroon te registreren en te analyseren. In 50% van deze onderzoeken kan er geen verklaring worden gevonden voor de oorzaak van het slaapprobleem. Waar er wel een afwijkend patroon wordt gevonden is er dikwijls nog geen oplossing voorhanden. Waardoor er geen conclusie getrokken kan worden over de oorzaak van de slapeloosheid. Uit de praktijk blijkt dat bij minstens de helft van de slechte slapers het slaappatroon niet wezenlijk verschilt van goede slapers.

Uit onderzoek is verder gebleken dat een cognitieve gedragsbenadering het meest effectief is om de slaap te verbeteren en die ook nog eens goede langetermijneffecten heeft. Daarbij levert persoonlijke begeleiding meer resultaten op dan de aanpak online via E-health. De cognitieve gedragsbenadering richt zich op verschillende aspecten van de slaap: bed- en slaapgewoontes, leren ontspannen en vooral het veranderen van je eigen gedachten over slaap. Met het veranderen van je eigen slaapgedrag en gedachten leer je om weer goed te slapen.

Ik bied een training aan, die gebruik maakt van de cognitieve gedragsbenadering. De training houdt zes sessies in verdeeld over zes weken (mocht die volgens "het boekje" worden doorlopen). In deze sessies krijg je inzicht in het verloop en de samenstelling van je eigen slaappatroon en de factoren die deze verstoren. Hiervoor gebruik ik verschillende interventies (instructies/oefeningen, die wetenschappelijk effectief zijn gebleken).

Stapsgewijs word je begeleid. In elke sessie wordt het geleerde aan de eigen slaapproblematiek getoetst en wordt de voortgang geëvalueerd. De persoonlijke begeleiding zorgt ervoor dat de training op je wensen en behoeften worden bijgesteld en tevens een stimulans is gebleken om tot een bevredigend resultaat te komen.

Inhoud van de training:

Week 1:

  • Intake (uitdiepen probleem, beoordelen of de training toepasbaar is)
  • Psycho-educatie over slaap
  • Start opdracht slaapdagboek (inzicht in eigen slaap)

Week 2:

  • Uitkomst slaapdagboek (meer zicht op het slaapprobleem)
  • Verder met het slaapdagboek bijhouden
  • Start opdracht slaapgewoontes (veranderen slaapgedrag)
  • Start opdracht spierontspanning (leren ontspannen)
  • Psycho-educatie (slaapmedicatie)

Week 3:

  • Uitkomst slaapdagboek (inzicht in eigen slaap)
  • Slaapdagboek bijhouden
  • Start opdracht veilige plek (leren ontspannen)
  • Start opdracht slaapbeperking (veranderen slaapgedrag) 

Week 4:

  • Uitkomst slaapdagboek (inzicht in eigen slaap, veranderingen in de slaap)
  • Slaapdagboek bijhouden
  • Verder met de opdracht slaapbeperking
  • Start opdracht ontspanningsoefening
  • Start opdracht misvattingen (doorbreken van belemmerende slaapgedachten)

Week 5:

  • Uitkomst slaapdagboek (inzicht in eigen slaap, veranderingen in de slaap)
  • Slaapdagboek bijhouden
  • Verder met de opdracht slaapbeperking
  • Verder met de opdracht misvattingen

Week 6:

  • Uitkomst slaapdagboek (eind evaluatie t.a.v. de slaap)
  • Afsluiten slaapbeperking
  • Opdracht een nachtje wat minder slapen
  • Afsluiting (hoe nu verder/plan voor de toekomst)

Na het afronden van de training zal er na een aantal weken (eventueel) nog een follow-up plaatsvinden om het geleerde nog een keer te herhalen en mogelijke moeilijkheden te bespreken. Na deze training heeft de cliënt vele handvatten in handen om in de toekomst, mocht het slaap probleem zich weer voordoen, dit zelf aan te pakken.

Voor meer informatie via mijn website: www.brittvanhest.nl of kan je mij (Britt van Hest) vrijblijvend bellen op 06 - 44 37 35 37.

Verwijzing en Vergoeding

Voor deze behandeling is geen verwijzing door (huis)arts of specialist vereist. Voor vergoeding, zie Vergoedingen.

Adressen

NIP,  Nederlands Instituut van Psychologen, de beroepsorganisatie van psychologen, zie: www.psynip.nl